scanhow-nyhed 18. maj 2016

Social IT: Scan How hjælper med vasketøjet

På Autismecenter Syd i Aabenraa bruger medarbejderne social IT – apps og programmer der understøtter det pædagogiske arbejde. Det giver borgerne mulighed for at kommunikere, få struktur på hverdagen og lære nyt.

For nylig skulle en gruppe beboere og nogle medarbejdere fra Autismecenter Syd i Aabenraa på udflugt og ud at spise. En af beoerne ville ikke med – han melder næsten altid fra, fordi han er usikker på, hvad der skal ske. Socialpædagog Jakob Bodeux fandt på råd:

– Beboeren har en iPad, så jeg lavede en fortælling i programmet Story Creator – en lille bladre-bog med billeder af, hvor vi skulle hen, og hvad vi skulle spise. Så snakkede vi ud fra den, beboeren blev tryg, tog med og havde en supergod aften.

jakob-bodeux-467x622
Socialpædagog Jakob Bodeux ser mange fordele i at bruge social IT i det pædagogiske arbejde på Autismecenter Syd i Aabenraa.

Beboere og brugere på Autismecenter Syd har autisme i forskellige grader – spændende fra asperger til svære autisme­spektrumforstyrrelser. De er generelt ikke til mange ord, men mere til det visuelle. Derfor bruger medarbejderne ofte apps og programmer, der understøtter kommunikation, dagsstruktur, leg og læring i hverdagen. Jakob Bodeux er sammen med en kollega ansvarlig for social IT på centret.

Visuelle vejledninger og struktur på dagen

En af de apps, medarbejderne bruger, er Scan How. Med den kan de tage billeder, optage videoer, indspille tale og på den måde lave visuelle vejledninger til, hvordan man dækker bord, vasker tøj eller laver motionsøvelser. Man kan printe en QR-kode direkte fra app’en, og når brugeren scanner den med sin telefon får han vist vejledningen.

For mennesker med autisme er det vigtigt at have struktur på dagen. Det findes der også en del apps, der kan hjælpe med:

– Vi bruger fx programmet Mobilize Me, som vi har arbejdet sammen med udvikleren om at afprøve og teste. Det fungerer på samme måde som en Boardmaker-tavle (tavle med laminerede billeder, der fortæller om dagens aktiviteter, red.) – men det er noget nemmere at tage en iPad med på ferie. Og vi sparer tid, fordi vi ikke skal klippe og klistre og sætte tavlen op hver dag, siger Jakob Bodeux som også anbefaler apps’ne ShowMyDay og Niki Talk til at understøtte behovet for struktur og forudsigelighed.

Hvad de hver især kan bruges til, kan man læse mere om i ITbanken.dk, som Autismecentret har leveret input til (se nedenfor).

Vigtigt med succesoplevelser

Jacob Bodeux ser store muligheder i at bruge social IT til at understøtte det pædagogiske arbejde og gøre borgere med funktionsnedsættelser mere selvhjulpne, men ikke for enhver pris:

– Hvis man har noget andet, der fungerer godt i forvejen, synes jeg ikke man for enhver pris skal droppe det og bruge iPads og apps. Men på Autismecentret kan vi helt klart se nogle muligheder i det, primært i forhold til kommunikation og struktur.

– Jeg tror vi kunne udnytte mulighederne meget mere, end vi gør. Den største barriere er nok desværre at få kollegerne med. Mange kan godt se idéen, og synes det er smart. Men mange har også berøringsangst: Ny teknologi – puha det er farligt. Når jeg sætter mig med dem og viser et program og måske laver en vejledning, får de stille og roligt nogle succesoplevelser, der gør dem mere åbne for forandringer.

Jakob Bodeux bruger også Scan How til at lave vejledninger til kollegerne.

– Vi har lige fået elektroniske infotavler. Her kan man se, hvem der er på arbejde, hvilke borgere der er hjemme hos forældre osv. Informationen på tavlerne skal sættes op for en uge ad gangen, så jeg har lavet vejledning, der helt håndgribeligt viser, hvordan man gør det.

Jeg tror vi kunne udnytte mulighederne meget mere, end vi gør. Den største barriere er nok desværre at få kollegerne med.

Autismecentret har i øvrigt selv udviklet infotavlen sammen med firmaet AspIT, som uddanner unge med asperger i IT.

– Vi har ansat to unge, som hjælper os med IT-opgaver og laver apps specielt til os. Lige nu er han i gang med at udvikle en app til at administrere kørselsregnskab. Når vi har prøvet den, skal den selvfølgelig også ind i ITbanken, siger Jakob Bodeux.

Mød flere af SUS’ samarbejdspartnere i vores årsberetning 2015