Mohamed_abdulahi Frivillighed og samskabelse

"Man skal pakke sin kuffert ud både fysisk og mentalt"

Integration er nøglen til at forebygge radikalisering. Det mener Somalisk Forening i Kolding, som sammen med kommunen har sat gang i projekt ’Pak din kuffert ud’.

– Hvis du hele tiden føler, du hører til i et andet land, kun ser nyheder derfra osv. – så er det svært at blive integreret. Vores projekt hedder Pak din kuffert ud. Det skal man gøre både mentalt og fysisk: Jeg bor her, mine børn bor her, jeg skal dø her.

Det siger Mohamed Abdulahi, formand for Somalisk Forening i Kolding,

Pengene til projekt Pak din kuffert ud kommer fra puljen ’Mobilisering af civilsamfundet til forebyggelse af radikalisering og ekstremisme’. Og med bevillingen følger et kursusforløb, som SUS står for (se boks).

– Vi har fokus på tre områder, når det gælder om at forebygge radikalisering: Forældreoplysning, fodboldtræning og fritidsjobs til unge. De fleste af aktiviteterne foregår i boligområdet Skovbakken, hvor 75 % er beboerne er somaliere, fortæller Mohamed Abdulahi.

I Danmark går man i skole

– Forældreoplysning er vigtigt. Vi inviterer forskellige fagfolk til at holde oplæg. Vi diskuterer fx børneopdragelse, love og regler – at det en regel, at børn i Danmark går i skole. Nogle somaliske familier mener, at deres børn bliver vantro og skal sendes til et muslimsk land og opdrages. De børn, der bliver tabt, er dem, der ikke passer deres skole.

– Vores budskab er, at man aldrig skal give op. Der er masser af muligheder i Danmark med arbejde og uddannelse.

Radikalisering kommer tættere på

– Vi taler også med forældrene om radikalisering, som et generelt problem, for det er et følsomt område. Men folk ved godt, det er et problem. Så sent som i går blev der dræbt 30 ved en bilbombe i Mogadishu (hovedstaden i Somalia, red.).

– De fleste af bombemændene i Somalia er unge fra Europa og USA. Jeg kender tre familier, hvis børn er taget af sted, uden at forældrene vidste det. Vi kan kontrollere, hvor vores børn fysisk befinder sig, og hvem de er sammen med, men ikke hvad der sker via mobilen. Man kan komme i kontakt med hele verden via telefonen.

Det giver nogle reaktioner at tage de diskussioner, fortæller Mohamed Abdulahi.

– Nogle mener, at vi tager imamernes opgave, når vi som frivillig forening går ud og taler om forebyggelse af radikalisering og ekstremisme. Jeg mener det er civilsamfundets rolle. Det kræver mod at tage de diskussioner, og man skal turde stå fast.

Imamer mangler viden

Den megen fokus på unge muslimer, der bliver radikaliserede, kalder på selvransagelse også i de muslimske miljøer, mener Mohamed Abdulahi.

– Vi  skal vise, vi er integrereret. Og vi skal arbejde sammen med politikerne. Radikaliseringen er kommet tættere på. Det kan være vores børn, der bliver ’taget’.

Imamerne spiller en vigtig rolle i de muslimske miljøer, og en vigtig rolle i forhold til integration. En rolle, som Mohamed Abdulahi ikke altid mener, de lever op til.

– Vi skal være opmærksomme på, hvem vi sender vores børn til, fx når de går i koranskole. Jeg synes, det er et stort problem, at mange imamer mangler viden om det danske samfund. Nogle arbejder fx for midlertidigt ophold i Danmark. Imamer, som ikke er uddannede og velintegrerede, kan ikke rådgive andre. Børn og unge har brug for rollemodeller.

Mohamed Abdulahi i bederummet
Hver dag kommer omkring 150 mennesker i Somalisk Forening . Unge og gamle. De ser fjernsyn, snakker, får lektiehjælp, spiller billard og spiser sammen. – Mange har ikke arbejde eller netværk ellers. – Om fredagen samles mange, også fra andre lande, til fredagsbøn her i bederummet, fortæller Mohamed Abdulahi.

Fritidsjobs til unge

At have et arbejde er vigtigt for at blive integreret. Derfor arbejder Somalisk Forening også med at skaffe fritidsjobs til unge.

– Vi prøver at få fat i de unge, der ikke har netværk. Dem, der hænger ud og laver småkriminalitet. Hvis ikke man har et fritidsjob, er det sværere at få et rigtigt arbejde senere, siger Mohamed Abdulahi, der har været i Danmark i 24 år og har sit eget truck- og kurerfirma.

Foreningen arbejder sammen med Kolding Ungdomsskole og med kommunens jobkonsulenter om at skaffe jobs i Føtex, McDonald’s osv. –

– Der er 35 unge på listen nu – hvis 10 får arbejde, er det super! Det er især drengene, vi gør os ekstra umage for at få fat i. Mange af de af de unge kvinder ser vi oftere. De er også med, når vi holder arrangementer for forældre, fortæller Mohamed Abdulahi.

Oplysning og åbenhed

Og så er vi tilbage ved oplysning, som hjørnesten i foreningens aktiviteter.

– Somalia er et lukket samfund, hvor meget koncentrerer sig om religion. Det gør vi op med blandt andet gennem oplysning. Vi er meget åbne om det, vi gør og mener. Og vi lægger alt på Facebook, siger Mohamed Abdulahi.