It-frivillige skal støtte borgere med handicap i at holde kontakt til omverdenen

– For rigtig mange mennesker er Facebook, Twitter og Skype en helt naturlig måde at holde kontakt til venner og familie på. Smartphones er blevet helt uundværdige, og man skal som borger kommunikere med det offentlige på internettet. Men handicappede og socialt udsatte er ikke rigtig med på den bølge.

Det siger Lars Thomsen, specialkonsulent i Gribskov Kommune, til avisen Nordkysten. Kommunen har sammen med frivilligcentrene i Græsted og Helsinge samt Socialt Udviklingscenter SUS sat gang i et forsøg med it-frivillige på sociale tilbud. Også Gentofte Kommune er med i projektet.

Platform for it-frivillige

Med projektet i de to kommuner håber SUS at kunne sprede og implementere erfaringerne fra et tidligere pilotprojekt med it-frivillige i bomiljøer for mennesker med handicap.

Tanken er opbygge en platform for it-frivillige, der bygger på et bredt samarbejde mellem kommune, sociale tilbud, den lokale frivillige sektor og private virksomheder.

It åbner nye døre

Erfaringerne fra SUS’ tidligere projekt om it-frivillige er, at de frivillige gør en positiv forskel i hverdagen på botilbud for mennesker med handicap.

De frivillige spænder bredt. Det er studerende, folk, der arbejder med it til daglig, forældre til unge med handicap m.fl. Fælles for dem er, at de selv er habile it-brugere og at har lyst til at introducere borgere med handicap til hele den verden, der åbner sig med de nye teknologier.

Læs mere om SUS’ arbejde med social it og it-frivillige på hjemmesiden Handicap & IT
Hør Lars Budek fortælle om, hvorfor han er it-frivillig.

Kontakt

[kontakt kn]