Awardshow 3 27. maj 2018

Vær positiv på de sociale medier - det smitter

#hackhadet har engageret 600 unge i at udvikle ideer og budskaber, der kan fremme gensidig respekt og dæmme op for online had og vold. Den 23. maj blev kampagnens bedste, sjoveste og mest kreative løsninger kåret på #hackhadets Awardshow på Bremen Teater.

OG VINDEREN ER  … Produktionsskolen Kohinoor med løsningen #HIP – Hvorfor ikke positiv. Klapslaverne brager fra et fyldt Bremen Teater, mens seks unge går på scenen for at tage imod SPOT ON-prisen for #hackhadet-kampagnens bedste ide til at stoppe had og vold på sociale medier.

Bremen Teater i København dannede i sidste uge en festlig ramme om #hackhadets Awardshow. Kampagnen har de seneste fem måneder engageret 600 unge fra skoler og uddannelsessteder i hele landet i at give deres bud på, hvordan man kan bruge de sociale medier til at sætte en stopper for online had og vold.

Geeti Amiri uddelte aftenens hovedpris. “Vi møder mange forskellige holdninger på nettet, men har også svært ved at respektere hinanden,” sagde hun blandt andet i sin tale.

– Hadefulde kommentarer på de sociale medier er en virkelighed, som alle unge møder. #hackhadet har sat fokus på, hvordan man kan bruge sociale medier til også at sprede konstruktive og positive budskaber, der kan være med til at fremme gensidig respekt. På 11 hackathons har de unge arbejdet med vidt forskellige emner som hævnporno, had og vold mod minoriteter, ekstremisme, vold mod politiet og digital mobning, fortæller projektleder Anna Mollerup fra Socialt Udviklingscenter SUS.

Selvom man er anonym og kan gemme sig bag en skærm, så er det lige så voldsomt at blive udsat for had på den måde. Og det smitter ad helvede til – men det smitter også at være et overskudsmenneske og være pisseflink.
Lakserytteren Rasmus Kolbe, vært ved #hackhadets Awardshow

Tilsammen har de unge skabt næsten 100 bud på modsvar og alternativer til hadefulde kommentarer, voldsopfordringer og propaganda online. Alle ideerne kan se på hackhadet.dk.

“Tak for at bruge tid og kræfter på at hacke hadet”

#hackhadet-kampagnen er sat i gang af Nationalt Center for Forebyggelse af Ekstremisme under Integrationsministeriet. Centrets leder Karin Ingemann gav de unge, der har været med i kampagnen, disse ord med på vejen:

– I er alle sammen blevet udfordret på at finde gode og konstruktive modsvar på online had. Der findes alt for meget had og diskrimination. Det skal vi vi sætte ind overfor, og vi har brug for kreativitet og engagement. Tillykke til alle jer og tak for at bruge tid og kræfter på at ‘hacke hadet’, sagde Karin Ingemann, som understregede, at had på de sociale medier er et vigtigt emne, når det handler om at forebygge ekstremisme.

– I yderste konsekvens kan hadske budskaber og forsøget på at legitimere vold føre til et splittet samfund eller terror og voldelige overfald. Det må vi ikke acceptere,

Tillykke til vinderne fra Kohinoor, produktionsskolen i Lejre.

 


 

#hackhadet Awardshow 2018 – og vinderne er ….

#hackhadets Awardshow kårede de bedste, sjoveste, mest kreative og nytænkende ideer og løsninger på online had i fire kategorier: SPOT ON, SOME, KREA og LOL.

SPOT ON-prisen – #HIP

Sanne, Sara, Sarah , Christina, Benjamin, Rasmus og Christian fra Kohinoor – Produktionsskolen i Lejre med løsningen #HIP. HIP står for Hvorfor Ikke Positiv og er både en Facebookside, en instagram- og en snapchatprofil, der opfordrer til at lægge mærke til og dele de positive ting i hverdagen.

Dommerne sagde blandt andet: En sjov og vigtig kampagne med et fængende hashtag, der vægter det postive og fællesskabet. Læs mere om ideen her

SOME-prisen – STOP HÆVNPORNO

Tilde, Katrine, Ea, Heidi, Marie og Jeppe fra Uldum Højskole med videoen “Stop Hævnporno”.

Dommerne sagde blandt andet: Et alvorligt emne, formidlet let, med meget SomMe-potentiale. Utraditionel og kreativ udtryksform. Læs mere om løsningen her.

KREA-prisen – #TÆNKHVISDETVARDIG

Mika, Camilla, Cecilie, Sara, og Yakup fra Produktionsskolen i Greve og Høje-Taastrup med #Tænkhvisdetvardig.

Dommerne sagde blandt andet: Gennemarbejdet og detaljeret, stilistisk flot grafisk design. Klart budsskab ikke for meget udenomssnak. Læs mere om løsningen her. 

LOL-prisen – “HUN er KED AF DET”

Guldpigerne fra Bornholms Gymnasium med “Hun er ked af det”

Dommerne sagde blandt andet: Sjov og skør video, ikke voksent og kedeligt. Ikke belærende, men tankevækkende. Læs mere om løsningen her

Se alle løsningerne fra #hackhadet-kampagnen på www.hackhadet.dk

#hackhadet-kampagnen var sat i gang af Nationalt Center for Forebyggelse af Ekstremisme. Kampagnen blev gennemført af SUS og Implement Consulting Group i samarbejde med skoler, uddannelsessteder, foreninger og unge i hele landet.