Aktuelt

NYHED 16.12.2021


Håndboldklubber vil hjælpe hundredvis af unge i arbejde

Et hidtil uset samarbejde mellem håndboldklubber, erhvervsliv, jobcentre og et bureau vil få unge i arbejde inden for de kommende tre år. SUS bidrager med sparring og viden

Har håndbold og ledighed blandt unge noget med hinanden at gøre? Ja! Det mener i hver fald partnerne bag en ny, utraditionel og hidtil uset samarbejdsmodel, som satser på at få hundredvis unge ledige ind på arbejdsmarkedet.

“Mærk Jobbet” er navnet på den nye samarbejdsmodel. Bag den står bureauet FlexfabrikkenGrundfos Foundation, en række lokale jobcentre og 14 håndboldklubber i Bambusa Kvindeligaen.

Konceptet går ud på, at FlexFabrikken sammen med de lokale jobcentre identificerer og gør de unge klar til at indtræde på arbejdsmarkedet.

Håndboldklubberne byder de unge inden for i fællesskabet og rækker ud til deres store erhvervsnetværk – hvorefter virksomhederne i sidste ende ansætter de unge.

Ambitionen er at få hundredvis unge i arbejde over de kommende tre år. Udover de store menneskelige gevinster vil initiativet give samfundet en anslået årlig besparelse på 20 millioner kroner.

Klubber er kulturinstitutioner

Bag de 14 kvindeklubber står Divisionsforeningen Håndbold, og her er begejstringen hos direktør Thomas Christensen stor.

– Vi er utrolig glade for at være en del af dette projekt, som vi har meget store forventninger til. Der er et stærkt og traditionsrigt bånd mellem den danske befolkning og håndboldsporten, og klubberne i Bambusa Kvindeligaen har oftest en helt særlig position i deres regioner og lokalområder, hvor de fungerer som kulturinstitutioner, siger Thomas Christensen.

– Klubberne har også meget store erhvervsnetværk at række ud til. Så det er koblingen mellem populær-sport, fællesskab og store virksomhedsnetværk, der gør, at klubberne kan bidrage positivt i forhold til at hjælpe unge mennesker ind på arbejdsmarkedet.

Der er job til alle

Facilitatorer på projektet er FlexFabrikken, der har mangeårig erfaring i at få unge ind på arbejdsmarkedet.

– Det er fantastisk, at vi med opbakningen fra de 14 kvindeklubber og Grundfos Foundation nu kan realisere projektet ”Mærkjobbet”. De seneste par år, har vi haft et stærkt socialfagligt fokus på de unge uden arbejde, da vi med denne målgruppe har oplevet en massiv fremdrift, når vi vel at mærke møder dem på den rette måde, siger  direktør Henriette Friis Højer.

– Vi tror på, at der er et job til alle, og at det drejer sig om at finde det rette match. Og her vil samarbejdet med håndboldklubberne og deres store netværk være et kæmpe plus. Udover de økonomiske gevinster for samfundet ved at få 600 unge mennesker i varig beskæftigelse, er vores allerstørste fokus på de opnåede menneskelige vilkår. For det at være en del af arbejdsmarkedet har kolossal betydning for den unge og dennes identitet og trivsel.

Fortællecamps og metodeudvikling

Socialt Udviklingscenter SUS glæder sig også til at bidrage til projektet.

SUS’ rolle består i løbende at indsamle viden gennem kvalitative interviews, forandringsfortællinger og fortællecamps med unge, tovholdere i kursusforløbene og øvrige relevante aktører i projektet.

Denne viden bringes ind i den løbende sparring og i halvårlige metodeudviklingsmøder med projektetgruppen.

– Det er en spændende model, de afprøver, og vi er glade for at være med til at udvikle den, siger Mathias Bruhn Lohmann, projektleder og chefkonsulent i SUS.

– Vi glæder os til at følge med i resultaterne og til at høre, hvordan de unge og medarbejderne oplever at være en del af modellen.