Randers krisecenter-top 4. december 2018

Fra flisegård til kaninens eventyrlige have - evaluering af Randers Krisecenters gårdhave

Fysiske rum og indretninger kan påvirke og understøtte det sociale arbejde og få positiv betydning for menneskers trivsel og læring. Det er Randers Krisecenters gårdhave et eksempel på. SUS har evalueret ombygningen af gårdhaven.

En varm formiddag stimler børnene og børnepædagogen sammen i gården. De skal finde krydderurter til en lækker suppe, som alle kan få til frokost. Turen går rundt i gården, hvor der bliver duftet, smagt og mærket på de forskellige krydderurter. Børnene samler urterne ind i en kurv. Mens turen går rundt i gården, taler børnene med hinanden om, hvad der kunne være godt at få med i en suppe. Efter at have samlet krydderurterne, går børnene i gang i køkkenet. De supplerer med løg, hvidløg og andet godt og tager fat på at hakke, snitte og skære. Suppen står nu og simrer, og rummet bliver fyldt med den dejlige duft af suppe, som langsomt lokker sultne mødre til bordet sammen med deres børn. Der er denne dag ingen kræsne børn eller voksne.

I oktober 2015 ansøgte Randers Krisecenter Den A.P. Møllerske Støttefond om midler til at renovere deres gård. Det førte til en ombygning, hvor landskabsarkitekt Helle Nebelong forvandlede en lille flisebelagt gård til en sansehaveinspireret gårdhave, der stod færdig i august 2017.

Fysiske rum har betydning for trivsel

SUS har evalueret ombygningen. Evalueringen er et eksempel på, at fysiske rum og indretninger kan påvirke og understøtte det sociale arbejde og få positiv betydning for menneskers trivsel og læring

Den er også et eksempel på, hvordan man systematisk kan bruge fortællinger om forandring til at evaluere en indsats og samtidig skabe refleksion, der understøtter de forskelle, man gerne vil gøre med indsatsen.

En lille pige på 3 år så sin mor danse og le. Det er længe siden, hun har gjort det.

Pusterum og plads til leg og læring

Formålet med ombygningen af gården var at skabe et udendørsrum, hvor kvinder og børn, som ofte er henvist at blive på krisecenterets område af sikkerhedshensyn, kan få et ‘pusterum’. At skabe et et indbydende sted, hvor man har lyst til at være, og som giver mulighed for leg og læring. Der var særligt fokus på at skabe forbindelse mellem de indendørs aktivitetsrum og aktiviteter og uderummet, at styrke mor-barn-relationen, at give mulighed for forskellige, samtidige aktiviteter og mulighed for at arbejde med børnenes sansemæssige udvikling og trivsel.

Evalueringen og forandringsfortællingerne viser, hvordan det er lykkedes. Hent evalueringsrapporten Fra flisegård til kaninens eventyrlige have.